loading...
اِئل بیر،اَل بیر،خوی بیر
جواد بازدید : 73 دوشنبه 13 خرداد 1392 نظرات (0)



آب شرب خوی به مرز بحران رسید
خبرگزاری مهر: خوی یکی از شش دشت ممنوعه آذربایجان غربی سالیان متمادی با کمبود آب شرب مواجه بوده و امروز نیز این کمبود به مرز بحران رسیده؛ این در حالی است که مصوبه تامین آب شرب این شهرستان از سد آغچای به سرنوشت وعده های بی سرانجام مسئولان گرفتار شده است.


به گزارش خبرنگار مهر، استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی، وضعیت آبهای زیرزمینی خوی را در شرایط نامطلوبی قرار داده و امروز کمبود آب شرب این شهرستان به وضعیتی رسیده است که برخی از مسئولان خبر از امکان مهاجرت مردم در صورت عدم چاره اندیشی برای حل این معضل خبر می دهند.

در حالی که کمبود آب شرب و تامین آب موردنیاز از طریق اجرایی شدن "طرح تامین آب شرب خوی از سد آغچای" به یکی از دغدغه های اصلی مردم این منطقه تبدیل شده اما مسئولان ذیربط با انداختن توپ مشکل در زمین یکدیگر خیال حل این مشکل را ندارند.

کمبود 30 هزار مترمکعبی مخازن تامین آب شرب خوی، کاهش حجم آب چاه های خوی از 55 متر به 180 متر و رسوبگذاری چاه ها، ضرورت حفر چاه های جدید و خطر خالی شدن سفره های آب های زیرزمینی امروز از معضلاتی است که نمی توان با وعده های سرخرمنی مسئولان به راحتی از کنار آنها گذشت مشکلاتی که با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما ضرورت چاره اندیشی آن بیش از پیش احساس می شود.

وضعیت آب شرب در خوی بحرانی است/مصوبه ای که روی زمین ماند

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بحرانی خواندن وضعیت آب شرب در خوی گفت: سالهاست مردم این منطقه با کمبود مشکل آب شرب مواجه هستند و امروز این وضعیت به مرز بحرانی رسیده و اگر چاره اندیشی نشود در آینده منجر به مهاجرت مردم می شود.

موید حسینی صدر در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عملی نشدن مصوبه سفر دور اول، دوم و سوم ریاست جمهوری در خصوص مشکل آب شرب خوی افزود: تامین آب شرب خوی از طریق سد آغچای از مصوباتی است تاکنون کوچکترین اقدامی برای عملی شدن آن انجام نگرفته است.

وی در ادامه همچنین با گلایه از بالا بودن میزان نیترات در آب شرب خوی اظهارداشت: متاسفانه در حال حاضر میزان نیترات در آب شرب خوی بالاست و این امر موجب بروز بیماری در بین اهالی این منطقه شده است.

فرماندار: آب شرب خوی هیچ گونه مشکل بهداشتی ندارد

انتقادات و گلایه های نمایند مردم خوی و چایپاره در خصوص آب شرب خوی در حالی صورت می گیرد که فرماندار خوی و شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی وجود هر گونه مشکل بهداشتی در آب این شهرستان را صریحا رد می کنند.

فرماندار خوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آب شرب این شهرستان به صورت مستمر از نظر بهداشتی رصد می شود گفت: در حال حاضر آب شرب این شهرستان هیچ گونه مشکل بهداشتی ندارد.

غلامحسین عماری نیز با تاکید عدم تحقق مصوبه هئیت دولت مبنی بر تامین آب شرب خوی از سد آغچای اعلام کرد: باتوجه به کمبود آب شرب در خوی طی مصوبه ای در سفر هئیت دولت به استان مقرر شد آب شرب این شهرستان از طریق سد آغچای تامین شود که هم اکنون کد اجرایی 215 برای این طرح اخذ شده است.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب خوی از سد آغچای از طرح های ملی است ادامه داد: پروژه های ملی باید ردیف بودجه ای مستقل داشته باشند که این اقدام انجام شده و منتظر تامین اعتبار مصوب هستیم به محض تخصیص اعتبارات مورد نیاز پیمانکار این طرح انتخاب می شود.

عماری با بیان اینکه تمامی زیرساخت های لازم طرح آبرسانی از سد آغچای به خوی انجام شده است اظهارداشت: در صورت تامین اعتبار لوله گذاری و پمپاژ نیز انجام و طرح وارد فاز اجرایی می شود.

فرماندار خوی با بیان اینکه میزان تولید و مصرف آب در خوی سربه سر است گفت: در حال حاضر آب شرب خوی از طریق چاه های موجود تامین می شود و اجرای مصوبه تامین آب شرب از طریق آغچای موجب کیفیت بخشی و تامین آب مورد نیاز منطقه می شود.

دستگاه اجرایی تامین آب شرب خوی از سد آغچای شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی است

اما واکنش شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در برابر سوالات خبرنگار مهر در مقابل اظهارات مدیرآب و فاضلاب شهری خوی قابل توجه و جالب است هر قدر شرکت آب و فاضلاب شهری استان اظهارات نماینده خوی مبنی بر وجود مشکل در آب شرب خوی را رد می کند اما مدیر آب و فاضلاب شهری خوی با تایید صریح اظهارات نماینده خوی عنوان کرد: این را بیان کنید که در خصوص مشکلات آب شرب خوی هر چه "صدر" نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی اعلام می کند صحیح است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در خصوص تامین آب شرب خوی از سد آغچای گفت: دستگاه اجرایی تامین آب شرب خوی از سد آغچای شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی است.

یوسف شمچی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از لحاظ کیفیتی نیز این شرکت با انجام سالانه بیش از 13هزار آزمون کیفی در شهر خوی به کنترل کیفیت آب شرب منابع، مخازن و شبکه این شهر می پردازد.

وی اضافه کرد: کیفیت آب شرب شهر خوی از لحاظ پارامترهای میکروبیولوژی، شیمیایی، المانهای سنگین، مواد آلی در حد مطلوب بوده و نیترات کلیه منابع تامین آب شرب شهر خوی نیز پایین تر از حداکثر مجاز استانداردی است.

دکتر طاهرلو، مدیرشبکه بهداشت خوی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آب شرب خوی هیچ مشکل بهداشتی ندارد گفت: بحث وجود املاح از جمله نیترات نیز در حوزه وظایف ما نبوده و مربوط به شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی است.

چاه های تامین آب شرب به رسوبگذاری رسیدند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خوی نیز با رد وجود مشکل بهداشتی در آب شرب خوی گفت: متاسفانه در حال حاضر چاه های تامین آب شرب خوی به رسوبگذاری رسیده در آینده شاهد وجود املاح بالا از جمله نیترات در آب این شهرستان خواهیم بود.

سعید پاشازاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر عمق چاه های تامین آب شرب خوی از 55 به 180 متر رسیده است افزود: هرچقدر حجم آب در چاه ها پایین برود میزان املاح آب نیز افزایش می یابد و این مشکل نیز گریبانگیر چاه های تامین آب شرب خوی نیز شده است.

کمبود شدید آب شرب در خوی

وی با بحرانی خواندن کمبود آب شرب طی سالهای آتی در خوی گفت: هم اکنون با کمبود شدید آب شرب در این شهرستان مواجه هستیم و با توجه به فرارسیدن فصل تابستان این معضل حادتر نیز می شود.

پاشازاده بحث مشکل کمبودآب شرب در شهرستان خوی را مشکل چندین ساله اهالی این منطقه ذکر کرد و افزود: در فصل گرما به خصوص تابستانها به دلیل کمبود شدید آب شرب مجبور به آبرسانی به برخی مناطق با استفاده از تانکر نیز می شویم در برخی مناطق نیز با کم کردن میزان افت فشار آب را مدیریت می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خوی با تاکید بر اینکه هم اکنون آب شرب شهرستان خوی با استفاده از 29 حلقه چاه تامین می شود گفت: خوی از دشت های ممنوعه استان به شمار می رود و در این راستا تنها اجازه حفر چاه برای تامین آب شرب در این شهرستان صادر می شود اما این امر نیز خطر خالی شدن سفره های زیرزمینی را در پی دارد.

کمبود 30 هزار مترمکعبی مخازن آب خوی

پاشازاده با اشاره به وجود چهارمخزن تامین آب شرب در خوی افزود: سه مخزن دارای ظرفیت 10 هزار مترمکعبی و یک مخزن هزار مترمکعبی داریم اما با توجه به وجود 60 هزار انشعاب آب در این شهرستان با احتساب هر انشعاب یک مترمکعب با کمبود 30 هزار مترمکعبی آب در خوی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خوی در ادامه از کمبود اعتبار برای اصلاح، نوسازی و بازسازی شبکه آبرسانی خود نیز انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه بخشی از تاسیسات آب شهری خوی فرسوده بوده و از قدمت بالایی برخوردار است نیاز به بازسازی و نوسازی این تاسیسات داریم.

پاشازاده همچنین بر ضرورت تامین اعتبار برای بازسازی تاسیسات آبرسانی فرسوده در شهرستان خوی نیز تاکید کرد.

طرح تامین آب شرب از سد آغچای به شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی واگذار شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در خصوص عدم اجرای طرح تامین آب شرب خوی از سد آغچای گفت: مطالعات اولیه این طرح که توسط مشاور در دست اجراست توسط شرکت آب منطقه ای استان صورت گرفت اما این طرح به شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی واگذار شده است بهتر است این مشکل را از طریق آنها پیگیری کنید.

نقی کریمی همچنین در خصوص تامین آب شرب خوی از طریق چاه و مشکل خالی شدن سفره های زیرزمینی این شهر به دلیل قرار گرفتن در بین دشت های ممنوعه استان اظهارداشت: تامین آب شرب از اوجب واجبات است.

باید منتظر ماند و دید این تناقض گویی ها، مشکل کمبود آب شرب در خوی را در ماه های پیش رو، به چه سرنوشتی دچار می کند.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اِئل بیر،اَل بیر،خوی بیر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 31
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 345
  • بازدید کلی : 20,721
  • کدهای اختصاصی