loading...
اِئل بیر،اَل بیر،خوی بیر
جواد بازدید : 731 جمعه 06 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

شهرستان خوی، دارای بزرگترین بازار محصول تخمه آفتابگردان در کشور هست و اکثر آجیلی های کشور ترجیح می دهند محصول مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از بازار خوی تهیه کنند.

 

به رغم آنکه محصولات آجیلی خوی به لحاظ رنگ، طعم و درشتی در دنیا کم نظیر است، این محصولات به میزان کمی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و بقیه در داخل کشور به مصرف می رسد.


البته محصولات آجیلی این شهرستان قابل رقابت با محصولات سایر کشورها است که در صورت ایجاد زمینه های صادرات، سالانه هزاران تن از این محصولات را می توان به خارج از کشور صادر کرد.

 

 

 

هم اکنون در بازار تخمه خوی 340 باب مغازه دارای مجوز فعالیت است که هم اکنون بیش از  سه هزار نفر در این بازار اشتغال به کار دارند که در صورت صدور این محصولات به خارج از کشور این بخش توانایی ایجاد اشتغال برای افراد بسیار زیادی را نیز دارد.

 

قیمت هر کیلو آفتابگردان معمولی و کدوی معمولی در حال حاضر در بازار خوی به ترتیب 25هزار ریال و چهل هزار ریال است.

 

 برداشت محصول آفتابگردان و تخم آجیلی کدو از 29 هزار هکتار طی چند روز گذشته از مزارع شهرستان خوی آغاز شده است.   

 

امسال 16 هزار هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت آفتابگردان و 13 هزار هکتار نیز زیر کشت کدوی آجیلی رفته است.

 

پیش بینی می شود امسال افزون بر 26 هزار تن آفتابگردان و 11 هزار تن نیز تخم کدو استحصال و به بازار عرضه شود.

 

 

آفتابگردان و کدوی آجیلی از جمله محصولات عمده شهرستان خوی است که در زمان حاضر افزون بر 10 هزار خانوار در این شهرستان از طریق کشت آنها امرار معاش می کنند.

ارزش امسال محصولات تولیدی آفتابگردان و کدوی خوی افزون بر 940 میلیارد ریال می شود.

 

وجود زمین مستعد و همچنین بازار مناسب، بالا بودن قیمت این محصولات در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی و زودرس بودن و امکان کشت دوم آنها از مهم ترین دلایل رونق کشت دانه های آجیلی آفتابگردان و کدوی آجیلی در خوی است.

 

تخمه آفتابگردان و تخمه کدو خوی در سطح کشور و منطقه خاورمیانه نظیر ندارد. به دلیل زیر کشت بودن آفتابگردان و کدوی آجیلی در سطح 50 درصد از اراضی آبی کشاورزی در خوی، در سال آینده جشنواره برداشت این 2 محصول مهم و استراتژیک در سطح ملی برگزار می‌شود.

 

 

 

تخمه آفتابگردان، بهترین داروی افسردگی

 

گیاه آفتابگردان به خاطر طبیعت آن و دنبال کردن خورشید و استفاده از اشعه های آن در به ثمر رسانیدن تخم آفتابگردان که در حقیقت بهترین منبع مواد غذایی ضروری و فیتوکمیکالهای با ارزش می باشد، بی نظیرترین ترکیبات ضد افسردگی را در خود جمع نموده و نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی اعصاب ایفا می نماید.

 

عده زیادی فکر می کنند که تخم آفتابگردان بهترین غذا برای پرندگان است، به همین جهت مقدار زیادی از آن برای تغذیه پرندگان منظور می گردد. در حقیقت تخم آفتابگردان غذای کاملی است زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین با کیفیت بالا بوده و در ضمن روغن آن سرشار از ویتامین E و D است که نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی دارند. ویتامین E آنتی اکسیدانی است قوی و بدن را در برابر عوامل بیماری زا محفوظ نگه می دارد و بهترین دارو برای پیشگیری التهاب بدن مانند درد مفاصل، سرطان، بیماریهای قلب و عروق و بیماری قند است.

 

یک چهارم فنجان تخم افتابگردان می تواند 90 درصد ویتامین E مورد نیاز روزانه بدن را تامین نماید. در ضمن روغن تخم آفتابگردان در لایروبی و تمیز کردن عروق که توسط کلسترول رسوب می کند نقش مسلمی دارد و در نتیجه از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. پتاسیم موجود در تخم آفتابگردان از نظر کمیت و کیفیت مقام مخصوص به این غذا می دهد و در تنظیم فشار خون بدن موثر است.

 

جالب تر از همه یک چهارم فنجان تخم آفتاب گردان می تواند 30 درصد سلینیوم مورد نیاز روزانه بدن انسان را تامین نماید و چون به همراه ویتامین E بهتر و بیشتر جذب بدن می گردد، میزان جذب آن از همه غذاهای دیگر که حاوی سلینیوم هستند، زیادتر است. سلینیوم از املاح آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در پیشگیری سرطان، بیماری قند و بسیاری از بیماریهای مزمن دیگر مفید می باشد. این ماده حیاتی در ترکیبات و عملکرد بسیاری از هورمونها و آنزیم ها در بدن نقش دارد. همان مقدار تخم آفتابگردان می تواند 32 درصد منیزیوم مورد نیاز بدن را تامین نماید که رقمی است بزرگ. این ماده معدنی در خلق و خوی و رفتار انسان نقش دارد و عدم وجود آن در رژیم غذایی سبب افسردگی و بدخلقی می شود. کمبود این ماده غذایی در بدن بالا رفتن فشار خون را موجب می شود و دردهای مفاصل و ماهیچه ها را به وجود آورده و تشدید می کند و گاهی عارضه آسم را شدت می دهد.

 

 

تحقیقات عملی گسترده ای ثابت می نماید که ترکیبات تخم آفتابگردان عارضه افسردگی را به شدت کاهش می دهد و سبب بهزیستی و سلامتی اعصاب و سلولهای مغز می شود. افرادی که از محصولات تخم آفتابگردان استفاده می نمایند کمتر به عارضه فراموشی دچار می شوند. تخم آفتابگردان در ترشح سروتونین مغز دخالت داشته و به همین جهت سبب نوعی آرامش می گردد. تخم آفتابگردان در افرادی که به عارضه بدخوابی و بی خوابی دچار هستند نقش داروی موثری را بازی می کند و در تنظیم خواب راحت موثر است.

 

افرادی که به علت افسردگی داروهای شیمیایی مصرف می کنند با خوردن تخم آفتابگردان می توانند اثرات داروها را زیادتر نمایند. تخمه ی آفتاب گردان بو داده و نمک زده به علت اکسیده شدن چربی ها و سدیم زیاد آن زیانبار هستند و خواص ذکر شده در بالا را ندارند

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اِئل بیر،اَل بیر،خوی بیر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 31
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 326
  • بازدید کلی : 20,702
  • کدهای اختصاصی